+48 502 327 667 kkshotokan@onet.eu FACEBOOK
Postawy | Uderzenia | Kopnięcia | Bloki |
Heisoku-dachi Musubi-dachi Hachiji-dachi Uchi-hachiji-dachi Heiko-dachi Teiji-dachi Renoji-dachi Kiba-dachi Zenkutsu-dchi Kokutsu-dachi Shiko-dachi Sanchin-dachi Nekoashi-dachi Fudo-dachi Hangetsu-dachi |
Choku-zuki Oi-zuki Gyaku-zuki Kizami-zuki Nukite-zuki Mawashi-zuki Tate-zuki Moroto-zuki Ura-zuki Kage-zuki Yama-zuki Heiko-zuki Hasami-zuki Hiji-uchi Uraken-uchi Kentsui-uchi Shuto-uchi Haito-uchi Ippon-ken Nakadaka-ken |
Mae-geri Yoko-geri Mawashi-geri Gyaku-mawashi-geri Ura-mawashi-geri Ushiro-geri Mikatzuki-geri Hiza-geri Kin-geri Kakato-geri Tobi-geri Fumikomi Fumikiri |
Age-uke Soto-uke Uchi-uke Gedan-barai Shuto-uke Morote-uke Juji-uke Kakiwake-uke Nagashi-uke Te-osae-uke Sukui-uke Heishu-uke |
♦ Shuri-te ♦ | ♦ Naha-te ♦ | ♦ Tomari-te ♦ |
SHURI -TE | TOMARI -TE | NAHA -TE |
Pinian (Heian) shodan,nidan,sandan,yodan,godan | Rohai (Meikyo)-shodan,nidan,sandan | Gekisai |
Naifanchi (Tekki)-shodan, nidan ,sandan | Wanshu | Tensho |
Passai (Bassai)-dai, sho | Chinto (Gankaku) | Sanchin |
Kusanku (Kanku) | Wankan | Saifa |
Jitte | Saipai | |
Jiin | Seisan | |
Kururunfa | ||
Seienchin |
♦ nazwiska twórcy danej formy (Kanku, Jion) |
♦ tematu interpretacji (Bassai-zdobycie twierdzy) (Ni-sei-shi-24 kroki) (Jitte-10 rak) (Rohai-jasne lustro) |
♦ ruchów zwierząt, których cechy zostały przeniesiono do ćwiczeń (Wanshu-jaskółka) (Chinto-żuraw na skale) |
♦ KATA SHOTOKAN ♦ | |||
Nazwa kata | Tłumaczenie nazwy | Ilość ruchów | Czas wykonania |
Taikioku shodan | Pierwsza-podstawa | dwadzieścia ruchów | około 25 sek. |
Taikioku nidan | Druga-podstawa | dwadzieścia ruchów | około 25 sek. |
Taikioku sandan | Trzecia-podstawa | dwadzieścia ruchów | około 25 sek. |
Taikioku yodan | Czwarta-podstawa | dwadzieścia ruchów | około 25 sek. |
Taikioku godan | Piąta-podstawa | dwadzieścia ruchów | około 25 sek. |
Heian shodan | Spokój wewnętrzny | dwadzieścia jeden ruchów | około 40 sek. |
Heian nidan | Spokój wewnętrzny | dwadzieścia sześć ruchów | około 40 sek. |
Heian sandan | Spokój wewnętrzny | dwadzieścia ruchów | około 40 sek. |
Heian yodan | Spokój wewnętrzny | dwadzieścia siedem ruchów | około 50 sek. |
Heian godan | Spokój wewnętrzny | dwadzieścia trzy ruchy | około 50 sek. |
Tekki shodan | Jadący konno | dwadzieścia dziewięć ruchów | około 50 sek. |
Tekki nidan | Jadący konno | dwadzieścia cztery ruchy | około 50 sek. |
Tekki sandan | Jadący konno | trzydzieści sześć ruchów | około 50 sek. |
Bassai-dai | Zdobycie twierdzy-dłuższe | czterdzieści dwa ruchy | około 60 sek. |
Bassai-sho | Zdobycie twierdzy-krótsze | dwadzieścia siedem ruchów | około 60 sek. |
Kanku-dai | Spojrzenie w niebo-dłuższe | sześćdziesiąt pięć ruchów | około 90 sek. |
Kanku-sho | Spojrzenie w niebo-krótsze | czterdzieści siedem ruchów | około 60 sek. |
Gankaku | Żuraw na skale | czterdzieści dwa ruchy | około 60 sek. |
Empi | Latająca jaskółka | trzydzieści siedem ruchów | około 60 sek. |
Jitte | Dziesięć rąk lub Ręka klasztoru | dwadzieścia cztery ruchy | około 60 sek. |
Jion | Nazwa klasztoru | czterdzieści siedem ruchów | około 60 sek. |
Jiin | Podstawa klasztoru | trzydzieści piec ruchów | około 30 sek. |
Hangetsu | Półksiężyc lub Trzynaście rąk | czterdzieści jeden ruchów | około 60 sek. |
Chinte | Niezwykłe ręce | trzydzieści trzy ruchy | około 90 sek. |
Sochin | Siła spokoju | czterdzieści ruchów | około 60 sek. |
Wankan | Korona królewska | szesnaście ruchów | około 30 sek. |
Meikyo | Czyszczenie lustra | trzydzieści trzy ruchy | około 50 sek. |
Nijushiho | Dwadzieścia cztery kroki | trzydzieści trzy ruchy | około 60 sek. |
Gojiushiho-sho | Pięćdziesiąt cztery kroki-krótsze | sześćdziesiąt cztery ruchy | około 90 sek. |
Gojiushiho-dai | Pięćdziesiąt cztery kroki-dłuższe | sześćdziesiąt dwa ruchy | około 90 sek. |
Unsu | Niebiańskie ręce lub Ręce w chmurach | czterdzieści osiem ruchów | około 60 sek. |
WADO-RYU | SHITO-RYU ♦ GOJU-RYU |
Pinian-shodan, nidan, sandan, yodan, godan | Pinian-shodan, nidan, sandan, yodan, godan |
Naihalaki-shodan, nidan, sandan | Shihozuki-shodan, nidan, sandan, yodan, godan |
Kushanku | Rokudan |
Passai | Sanahin |
Chinto | Tensho |
Wanshu | Saipa |
Ni-sei-shi | Saifa |
Seishan | Seisan |
Rohai | Sanseru |
Kihon-kumite | Jiyu-Kumite | Shiai-Kumite | Suwari-keiko |
Kihon-ippon-kumite | Jiyu-ippon-Kumite | ||
Sambon-kumite | |||
Gohom-kumite | |||
Kaeshi-ippon-kumite |
Kihon-kumite - jest wstępnym treningiem walki, jak również pierwszym etapem w przejściu od ćwiczeń technicznych do ćwiczeń aplikacyjnych. Opiera się na prostych technikach uderzających (oi-zuki, mae-geri), blokach wykonywanych przedramieniem (age-uke, soto-uke) i kontrataku (gyaku-zuki). Przed rozpoczęciem ćwiczenia jeden z partnerów otrzymuje rolę atakującego (tori), a drugi broniącego (uke). Przeciwnicy stają na przeciw siebie w ustalonym dystansie i uzgadniają cel ataku. Istnieje kilka typów kihon-kumite.
Kihon-ippon-kumite - polega na wykonywaniu pojedynczego ataku przez atakującego (tori) na wcześniej zapowiedzianą strefę i bloku wykonanego przez uke, po którym następuje kontratak.
Sambon-kumite - polega na wykonywaniu ataku przez tori na wcześniej zapowiedzianą strefę na przykład: oi-zuki czudan i bloku (soto-uke czudan) wykonanego przez uke powtarzającego się trzykrotnie, po którym następuje pojedynczy kontratak.
Gohom-kumite - polega na podobnym wykonaniu do sambon-kumite, z tą różnicą, iż tori wykonuje pięć ataków na zapowiedziany poziom zamiast trzech, po którym uke wykonuje pojedynczy kontratak (gyaku-zuki).
Kaeshi-ippon-kumite - jest rozwinięciem wyżej wymienionych form. Po ataku (tori) następuje blok broniącego (uke), który przechodzi do ataku i z kolei jego inicjatywa zostaje zablokowana, po której następuje pojedyncza technika.
Jiyu-ippon-kumite - partnerzy przyjmują dowolną pozycję (kamae). Dystans między nimi jest zmienny, zależny od inicjatywy walczących. Przed rozpoczęciem ataku tori zapowiada poziom ataku oraz niekiedy określa rodzaj ataku. Blokujący (uke) wykonuje dowolny blok i kontratak. Ponadto może wykonywać ruch do przodu, cofać się, wykonywać obroty jak również zejścia z linii ataku.
Jiyu-kumite - wolna walka, w której nie sygnalizuje się rodzaju ataku, nieznana jest jego długość i moment odwrócenia inicjatywy. W tej formie kumite przestaje obowiązywać podział na tori i uke. Wynika z taktyki i aktualnej sytuacji w walce. Wykluczone są uderzenia niebezpieczne, zabronione są uderzenia poniżej pasa. Podczas walki wymaga się odpowiedniego do miejsca ataku ograniczenia siły i kontroli celności uderzeń.
Shiai-kumite - walka sportowa, obustronnie wykonywane ataki, oceniane według umownie przyjętych zasad. W shiai punktowane są wyłącznie poprawne technicznie, kontrolowane i nieblokowane uderzenia. W obronie częściej wykorzystywane są uniki i zejścia z linii ataku. Bloki mają zaznaczać jedynie nieskuteczność ataku, tak, by nie był on punktowany, jednocześnie umożliwić blokującemu szybki kontratak.
Suwari-keiko - znane jako iai polega na wykonywaniu ćwiczeń w pozycji seizam. Dawniej było praktykowane z uwagi na przydatność w samoobronie. Obecnie przetrwały dzięki pokazom techniki karate. Stosowane w innych systemach walki, na przykład: aikido, kendo.